OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
S existencí HABITANTS to René Rutten pochopitelně neměl od začátku vůbec lehké. Ta tendence srovnávat s jeho „mateřskou“ kapelou tady prostě byla hned od jejich vzniku a i nadále bude. Neubránil jsem se jí ani já osobně, ale přesto se pokusím nabízející se paralely ve svém textu co nejvíce eliminovat a budu se soustředit pouze a výhradně na hudební náplň aktuálního, v pořadí již třetího alba této holandské skupiny.
Ta totiž z mého pohledu obstojí i sama o sobě a ke svému zvýraznění nepotřebuje žádné historické paralely. René Rutten si evidentně nehodlá dělat násilí a sám sebe po dlouhých letech na scéně nechce tlačit no neprozkoumaných hudebních poloh. Můžeme jej vinit z jistého pohodlí a lpění na komfortní zóně, ale když vlastně i v rámci těchto se stále nachází dostatek svěžích nápadů schopných vygenerovat příjemné písně? Ty žánrově oscilují někde na pomezí lehčího rocku a elektronické hudby, asi přesně tam, kam se řadila pozdní tvorba skupiny, v níž principál HABITANTS strávil prakticky celou svojí hudební kariéru.
Tím hlavním důvodem k obhajobě existence kapely v kontrastu s neúprosnou optikou minulosti je nepochybně neustálá vysoká úroveň kompoziční zručnosti a citu pro atmosféru. Silná ženská osobnost za mikrofonem – toť neochvějná jistota, o kterou se opírá i hudba HABITANTS. Anne van den Hoogen se už coby hostující zpěvačka pohybovala v gravitačném poli hlavního působiště René Ruttena, takže její anganžmá v této pětičlenné sestavě je vlastně zcela logickou volbou.
Žánrové vymezení „Alma“ a vlastně i předchozích nahrávek holanské skupiny tak trochu můžě svádět ke srovnání s Anneke, a vlastně v mnoha momentech je ta podobnost dost výrazná, Anne je však vším možným, jen ne klonem legendární pěvkyně. Její přínos tvorbě skupiny spočívá ve schopnosti svým hlasem pochytit pestrou škálu nálad a emocí, kterými toto album dýchá. Dominuje melancholie, typická pro Ruttenův kompoziční rukopis, hudba však velmi často strhává jinak velmi tenkou oponu posmutnělých nálad a nechává vyniknout pestřejší škálu emocí.
Typickým představitelem této nejednoznačnosti je například skladba s pořadovým číslem 3 „Future You“. Ta začíná zasmušilou slokou, ve které spíše hlouběji posazený vokál naznačí další průběh v posmutnělé režii, aby pak v refrénu píseň strhla kormidlo směrem k radostnému křepčení. Na poměry alba spíše v rychlejším tempu odsýpající kompozice nanáší na jeho paletu pestřejší barvy, než by se možná zpočátku mohlo zdát.
Naproti tomu zde máme skladby jako „Cod Fishing“ anebo nádhernou „If I Knew“ plynoucí přesně v těch melancholických a zasněných náladách, které od autorů této muziky očekáváte asi nejvíce. V tom druhém případě je to ještě vyšperkováno podmanivým refrénem a velmi oduševnělým projevem Anne, jež skladbu navíc vygraduje do příjemně vypjatých emocí. Není to žádné ždímání slz z ničeho, ani zdrcující útok patosu. Spíše jde o přirozeně plynoucí nálady pospojované v organický a funkční celek, jenž tvoří skvělou skladbu.
Hudba HABITANTS není na poslech nijak komplikovaná. Vztah si k ní lze získat prakticky okamžitě. Pokud negativní, tak v případě, že máte podobnou muziku rádi, ale nedokážete se přenést přes fakt, že ji nemají na svědomí THE GATHERING, je asi zbytečné to nadále zkoušet. V opačném případě „Alma“ nabídne velmi příjemnou a v rámci žánrových možností i pestrou kolekci písní s vkusnými aranžmá, příjemně civilním ženským zpěvem a ostrým arsenálem zdařilých melodických linek. Vlastně se teď budu tak trochu opakovat ze svých prvních dojmů v rámci Shoutboxu, ale... co vlastně chtít víc?
Už prosím neřešme, kdo to má na svědomí a že to v některých ohledech připomene THE GATHERING. Tahle deska prostě moc dobře obstojí i sama o sobě!
7,5 / 10
Anne van den Hoogen
- vokály
Gema Pérez
- kytara, klávesy
René Rutten
- kytara, klávesy
Mirte Heutmekers
- basa
Jerome Miedendorp de Bie
- bicí
1. Highways
2. Youth
3. Future You
4. Cod Fishing
[video]
5. Morgen
6. Alma
7. If I Knew
8. The Waiting Room
Alma (2024)
One Self (2018)
En Perill d'Expansió (2014)
Datum vydání: Pátek, 22. března 2024
Vydavatel: Psychonaut Records
Stopáž: 42:12
Na můj vkus je na "Alma" až příliš klidná a ospalá atmosféra. René Rutten se zřejmě snažil udělat hodně vyklidněné a citové album, ale na mě to zabírá jen občasně. I ten vokál jako by Anne van den Hoogen nějak moc krotila, její projev je často značně unylý. Když srovnám s podobně laděnými počiny z daného období, pak toto album jednoznačně prohrává například s výbornou deskou "Cold Waves Divide Us" od MIDAS FALL nebo dalším albem CHELSEA WOLFE "She Reaches Out To She Reaches Out To She".
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.